Tehnica palmei de fier (II). Metode și echipamente

IronPalm

Tehnica palmei de fier, Tiě Zhǎng Gōng (铁掌功) în limba chineză, nu caracterizează o școală anume, antrenamentele de condiționare fiind incluse în mai toate stilurile de arte marțiale, chiar dacă școlile interne pun un mai mare accent pe această metodă. De asemenea, circulă pe Internet o fotografie cu un practicant chinez care sparge cu palma o stivă de 12 cărămizi, fiind vorba despre Marele Maestru Gù Rǔ Zhāng (顾汝章), care a trăit în perioada 1894-1934, demonstrația având loc în provincia Canton din sudul Chinei.

Inițial format în școala originală a templului Shaolin, practicant al artelor marțiale de acolo (Běi Shào Lín Quán 北少林拳), ajunge apoi să învețe Zhā Quán (查拳), stilul Yang (Yáng Shì 楊氏) din Tài Jí Quán (太極拳), Bā Jí Quán (八極拳), Bā Guà Zhǎng (八卦掌) și Xíng Yì Quán (形意拳), stiluri interne, stăpânind la perfecție tehnica palmei de fier. În fotografia respectivă Marele Maestru sparge toate cele 12 cărămizi după ce, în prealabil, cu aceeași tehnică, a spart, doar una dintre cărămizi din stivă, la alegerea unui martor, lăsându-le pe celelalte intacte și demonstrând puterea palmei de cinabru, acest fapt urmând a fi preluat în mai multe filme, cel mai cunoscut fiind „Sport Sângeros" cu Jean Claude Van Damme.

Marele Maestrul al stilului Ghearei de Vultur, Lau Fa Mang, tatăl Marei Maestre Lily Lau, povestește o demonstrație efectuată de Marele Maestru Gù Rǔ Zhāng, tot în Canton, în anul 1928, atunci când întâlnește la un circ un rus cu un cal siberian, foarte mare și puternic, dar și foarte nărăvaș și agresiv. Circarul rus provoca maeștrii din regiune să-și arate talentul în artele marțiale și să pună calul la pământ, existând, desigur, și un premiu, însă mulți dintre cei care au încercat au fost răniți destul de serios. Nemaisuportând bătaia de joc la adresa maeștrilor și a artei lor, Gù Rǔ Zhāng intră în arenă și, chiar dacă va fi lovit de câteva ori de cal, nu pățește aproape nimic datorită abilităților dobândite în urma practicării „cămășii de fier". La final va da o singură lovitură cu palma pe spatele calului, iar acesta, după un nechezat scurt se prăbușește la pământ și moare. Autopsia va arăta că animalul a murit din cauza unei hemoragii interne masive determinată de ruperea organelor interne și a vaselor de sânge, chiar dacă la exterior nu exista niciun semn vizibil.

Pare legendă, dar nu e, la acea vreme existând numeroși martori oculari, performanța Marele Maestru Gù Rǔ Zhāng fiind și imortalizată în fotografii, inclusiv cele în care folosește cămașa de fier și este călcat de un automobil. Maestrul se stinge în anul 1934 în provincia Guìzhōu (贵州) din sud-vestul Chinei, în urma unei boli infecțioase, însă legenda sa a rămas vie până în ziua de azi.

Categorii de metode de antrenament

Ca metode de antrenament, așa cum am spus, nu există un stil specific, o școală de Tiě Zhǎng Gōng (铁掌功), însă putem vorbi despre două metode generale: metoda directă și metoda indirectă.

Metoda directă este mai dură și derivă din Shàolín Yì Jīn Jīng (少林易筋經). Într-un vas mare, cu gura largă, se introduc cel puțin 5 kilograme de mazăre verde și uscată (se poate înlocui cu fasole sau boabe de soia). Practicantul va sta în poziția Mǎ Bù (馬步), poziția călărețului, aproape de vas și folosind Biāo Zhī (镖枝) sau degetele suliță se împunge vertical în vas până când degetele ating fundul vasului. Dacă degetele nu ating fundul vasului, se mai scoate din mazăre, iar dacă ating fundul vasului prea ușor, se adaugă mazăre. După ce degetele au atins fundul vasului mâna se scoate brusc, păstrându-se Biāo Zhī (镖枝), se orientează cu fața în jos si se pleznește cu palma suprafața cu mazăre. Continuând mișcarea, brațul de ridică, se întoarce palma în sus și se pleznește suprafața cu dosul palmei. Cele 4 operații se execută cursiv (împungere, retragere, plesnire cu palma, plesnire cu dosul palmei) astfel încât să pară o singură tehnică și se repetă la început de 15 ori pe fiecare mână, de 3 ori pe zi: dimineața, la amiază și seara. Desigur, mâinile sunt tratate cu Dit Da Jow înainte și după antrenament.

Asta este toată metoda. În mod normal, cam după o lună se crește numărul de repetări cu 5, astfel încât la sfârșitul anului se ajunge la circa 80-100 de repetări pentru fiecare mână, de 3 ori pe zi. După primul an ar trebui ca boabele de mazăre să fie sfărâmate și se vor înlocui cu un amestec în cantități egale de mazăre (soia, fasole, boabe de porumb etc.) și pilitură de fier, continuându-se practica la fel. După al doilea an, când se ajunge cam la 200 de repetări pe fiecare braț de 3 ori pe zi, se înlocuiește din nou conținutul, doar cu pilitură de fier și se continuă încă un an. 

La sfârșitul celui de-al treilea an apar primele rezultate ale palmei de fier, dar și o serie de efecte secundare: mâna devine butucănoasă, rugoasă și se înnegrește, căpătând un aspect neplăcut, specific practicanților metodei externe. Este însă foarte dură și poate sparge fără probleme cărămizi, pietre sau poate îndoi bare metalice. Antrenamentul, desigur, continuă, înlocuindu-se cu pilitură de fier din ce în ce mai grunjoasă, chiar cu șpan metalic. În ciuda multor sfaturi, nu se recomandă depășirea unui număr de 400-500 de repetări pe fiecare braț de 3 ori pe zi, astfel încât, cumulat, să nu se depășească 1500 de repetări.

Metoda indirectă este preferată deoarece nu duce la aspectul urât al mâinii și nici nu presupune introducerea directă a mâinii în pilitura de fier. Pentru aceasta se construiește un mic sac rezistent cu dimensiuni de circa 100 de centimetri lungime și circa 60 de centimetri lățime și se umple cu mazăre verde și uscată, exact ca la metoda directă. Sacul se agață cu un lanț sau cu o sfoară de grindă, apoi, din poziția Mǎ Bù (馬步), se pleznește sacul întâi cu palma, apoi cu dosul palmei într-o mișcare continuă, la început de circa 30 de ori pe fiecare mână, de 3 ori pe zi, ciclul de antrenament fiind același. Chiar dacă metoda are anumite dezavantaje, acestea nu sunt prea importante și este preferată.

 Materiale necesare

Ambele metode generale sunt tradiționale și necesită foarte mult timp până la apariția unor efecte vizibile, minimum 3 ani. Desigur, există și metode mai rapide, însă niciuna nu promite efecte mai devreme de un an, iar pentru începerea antrenamentului vom avea nevoie de o serie de materiale:

1. O masă înaltă sau un scaun înalt și solid

Masa trebuie să ajungă până la nivelul șoldurilor și să fie foarte solidă deoarece va trebui să suporte șocuri serioase. Dacă antrenamentul se desfășoară afară, atunci în loc de masă se pot folosi cărămizi de BCA, ideea centrală fiind să se ofere o bază foarte solidă și o înălțime optimă.

2. Sacul de lovituri

Este un sac normal din pânză rezistentă, cu dimensiuni de circa 40x40 cm, pe care îl vom umple cu boabe de soia, mazăre, fasole sau porumb. Cei mai buni sunt sacii din pânză de in sau din pânză de bumbac, rezistenți și care protejează bine pielea. Atenție! Nu folosiți mănuși de sac la aceste antrenamente. Scopul este întărirea pielii și nu protejarea ei. Lucrați întotdeauna cu mâine goale, dar progresiv.

3. Găleata cu mazăre

Ne va trebui și o găleată sau un vas larg la gură, cam de 20-25 de litri și care se va umple cam 75-80% cu boabe de mazăre, boabe de fasole, boabe de soia sau boabe de porumb. Vasul trebuie să fie metalic sau din plastic rezistent pentru a nu crăpa în timpul executării tehnicilor. Atenție! Nu folosiți nisip la început.

4. O semi-ganteră (Jia Zhong Gan)

Seamănă foarte mult cu o jumătate de ganteră, chiar se poate improviza dintr-o ganteră ajustabilă la care adăugăm greutăți doar pe o singură parte. Trebuie să cântărească undeva între 2,5 și 5 kg, iar mânerul să aibă cel puțin 25 de centimetri.

5. Un mosor cu greutate atașată

Într-un un mâner din lemn tăiat dintr-o coadă de mătură la o lungime de circa 30 de centimetri se dă o gaură la mijloc unde se introduce o sfoară de circa 1 metru și se înnoadă. La celălalt capăt al sforii se înnoadă o greutate de circa 2,5 kg.

6. O makiwara verticală

Dispozitivul nu necesită foarte multe explicații, fiind bine cunoscut în lumea artelor marțiale. Poate fi cumpărat sau confecționat în casă, are diferite forme și moduri de fixare, iar într-un articol viitor vom detalia și modul în care se poate construi.

7. Dit Da Jow

Există foarte multe rețete pentru vin din plante, fiecare maestru având ingredientele sale secrete. Pentru început vă recomand să le cumpărați, urmând ca ulterior să învățați să vi le preparați singuri. Dacă sunteți începători, vă recomand vinul din plante „Dragonul Alb", un preparat foarte eficient și care vă protejează bine mai ales dacă este combinat cu un tonic pentru uz intern.

Cam acesta este necesarul ne materiale pentru a avea un bun început. Trebuie să reținem însă că orice antrenament în tehnica Tiě Zhǎng Gōng are mai multe faze, trecerea de la o fază la alta putând fi făcută numai după parcurgerea sa completă și atingerea obiectivului dorit. În prima fază se urmărește întărirea brațelor, a ligamentelor și încheieturilor prin executarea acelor lovituri repetate, iar în a doua fază antrenamentul include și control energetic, așa-numitul Qì Gōng (气功) marțial, etapă în care un rol foarte important îl are abstinența sexuală.

MARE ATENȚIE! Nu se recomandă Tiě Zhǎng Gōng copiilor și persoanelor foarte tinere, care nu au încă organismul complet dezvoltat (așa cum știm, cele care nu au împlinit vârsta de 20 de ani) deoarece leziunile osoase sau articulare pot duce la diformități sau infirmități.

De asemenea, nu se recomandă Tiě Zhǎng Gōng începătorilor în artele marțiale. Tehnica presupune existența unor deprinderi și abilități foarte bine consolidate, cum ar fi pozițiile, respirația, tehnica de lovire, tehnici de control energetic etc. În absența lor, practicarea Tiě Zhǎng Gōng predispune la accidente destul de grave și poate leza iremediabil articulațiile, coloana sau sistemul cardio-vascular. Dacă nu aveți cel puțin 4-5 ani de experiență în artele marțiale dar, totuși, doriți să vă perfecționați abilitatea palmei de fier, faceți-o sub coordonarea unui instructor sau a unui maestru cu experiență în acest domeniu, altminteri vă expuneți unor pericole serioase. În mod normal, o astfel de tehnică se poate învăța doar de către cei care au parcurs nivelul de elev și posedă o eșarfă sau o centură neagră.

Nu începeți practica acestei tehnici dacă nu sunteți dispus să vă antrenați cel puțin 6 zile pe săptămână timp de un an. Chiar și o zi sărită poate anula întregul efort, prin urmare dacă nu aveți această determinare, nu începeți acest antrenament. Vă veți traumatiza inutil brațele și nu veți obține niciun rezultat. De asemenea, aveți mare grijă să nu vă răniți și să fiți sănătoși. Dacă simți că ceva nu este în regulă, reduceți numărul de repetări, deoarece lezarea pielii sau traumele la nivelul oaselor ori la nivelul articulațiilor conduc la întreruperi și, evident, 2-3 zile de întreruperi anulează tot efortul făcut.

Nu practicați tehnica fără medicația necesară, procurați-vă din timp Dit Da Jow și, dacă puteți, supele ori ceaiurile necesare. Mai bine amânați începerea antrenamentului decât să-l începeți să trebuiască să-l întrerupeți din cauză că nu aveți tot ce vă trebuie.

Tiě Zhǎng Gōng este un antrenament greu, nu atât pentru că este dureros. În realitate nu doare chiar atât de tare, iar tehnicile în care practicantului îi curge sânge din pumni dar el tot lovește sacul de perete, makiwara sau copacul sunt prezente doar în filme. Vă recomand în mod insistent să nu procedați așa. Filmele sunt filme, realitatea este cu totul alta. Nu veți obține rezultatul dorit și riscați ca pe la 50 de ani să fiți imobilizat la pat din cauza unor poliartrite de toată frumusețea. Nu este de glumă!

Dificultatea nu ține de durere, ci constă în determinare, pentru că timp de un an, zilnic, fie că ai chef sau nu, fie că ai timp sau nu, fie că ți-e lene sau nu, trebuie să te antrenezi. Rezultatele vor fi pe măsură, dar numai dacă se respectă această regulă de bază.

Nu există scurtături în antrenamentul palmei de fier. Nu puteți grăbi lucrurile și nu aveți cum să săriți etape. Înarmați-vă cu multă răbdare, gândiți-vă foarte bine dacă aveți motivația necesară și determinarea să mergeți până la capăt, verificați-vă starea de sănătate, fiți foarte maturi și responsabili. Sunteți pe cale să pășiți pe drumul care vă va oferi o armă formidabilă, însă dacă vă veți grăbi nu veți face decât să vă răniți și să vă îmbolnăviți.

Location (Map)

Tehnica palmei de fier (III). Metoda celor 97 de z...
Ce este tehnica palmei de fier (I) – Quán Shù (拳术)...

Articole similare

 

Comentarii

Nu există niciun comentariu. De ce nu scrieți dumneavoastră unul?
Aveși deja un cont? Autentificați-vă aici
Guest
Vineri, 23 Iulie 2021
Dacă doriți să vă creați un cont, introduceți numele de utilizator, parola și numele dumneavoastră.

Imagine Captcha

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.gongfu.ro/